Peakbagger.com

Ascent of Hoher Dachstein on 2016-09-24

Climber: Péter Hugli

Others in Party:Majoros Szilvia (Stayed behind)
Gerald Brunner
Date:Saturday, September 24, 2016
Ascent Type:Successful Summit Attained
Peak:Hoher Dachstein
    Location:Austria
    Elevation:9826 ft / 2994 m

Ascent Trip Report

Szilvike szülinapjára az év utolsó hegye, ez is gleccseres. 2011-ben láttam eloször a Krippensteinre vezeto felvonó végállomásától. Akkor még egy elérhetetlen dolognak látszott, ahová valakik valamikor fel tudnak menni, de nekem ez más világ. 2016-ban már úgy éreztem készen állok rá.

Tömegközlekedéssel mentünk, hogy Szilvike is kipihentebb legyen. Rengeteg cuccot: kötelet, csákányt, hágóvasat, hálózsákot is csomagoltunk és vittünk a vonaton, a Linz-Bad Ischl útvonalon. Más élmény Szivlikével így utazni, mikor nem vezet. Bad Ischlben szállás, este séta, éttermezés, kellemes volt, de azért már volt bennem izgatottság. Másnap kicsit felhos idoben buszoztunk a Gosausee tóig, a felhoben nem is látszott a cél. Végtelennek tunt a séta az Adamekhüttéig, Szilvike nagyon lassan jött a rengeteg cuccal (civil cipo, civil ruha is a hátizsákjában) és este 7 felé értünk csak fel. A hüttében hatalmas vacsora hatalmas csokis süteménnyel, alig bírtam megenni. A nepáli házigazda elbeszélgetett velünk a Dachsteinen lévo viszonyokról: fagyott a nyugati gerinc, a napokban valaki lezuhant és meghalt. Nem hozta meg a kedvem. Azt mondtam, megyünk ameddig tudunk, maximum visszafordulunk. Egy osztrák túrázó, Gerald egyedül volt, megbeszéltük, hogy csatlakozik hozzánk a gleccseren. Reggel langyos gyümölcsteát kaptunk elvitelre és elindultunk. A Großer Gosaugletscher alatt összekötöttem magunkat: Én, Szilvike, Gerald, a gleccser hibátlanul összefagyva, vakító napsütésben. Az Obere Windlücke elottig semmi gond, ott meglepo meredekség, de hasadék nincs. Kiérve a gerincre a felhok elkezdtek emelkedni, még egy pillantásra elkaptam a Grosses Wiesbachhornt és a Grossglocknert, szép volt! A gerinc tényleg fagyott, én éreztem, hogy végig tudok menni rajta, de Szilvike úgy döntött, hogy o inkább megvár engem itt. Gerald már elindult, de nagyon hamar utólértem, a felsotestemen a kötébol csináltam egy kantárt és a gerincen futó vaskábelbe beakasztva a biztonságérzet is megjött. Hátizsák nélkül nagyon gyors lettem, Geraldot pillanatok alatt beértem, amin o meg is lepodött. Nem tunt fel neki úgy látszik, hogy Szilvike miatt jöttem lassan eddig. A kereszt környékén ijeszto mélységek, de már felhoben. A csúcson észak felé napsütés, dél felé felhok. A túloldalon pedig rengeteg ember síelt, sétált a Hallstätter gleccseren. Csúcsfotó, aztán elindultunk lefelé. Most kellett volna a jégcsákány az egyensúly miatt, de minden gond nélkül leértünk Szilvikéhez, onnantól pedig már a gleccseren is kötél nélkül mentünk le. Ezt most nem tudom megítélni, hogy jó döntés volt-e, hiszen hibátlanul össze volt fagyva. A hüttében a nepáli házigazda csak vicceskedett, hogy o másfél óra alatt megjárta volna oda vissza (már dél is rég elmúlt..). A lefelé úton a naplementés sziklákat bámultam, de ilyenkor osszel már hamar lemegy a nap, szóval az utolsó 1 órát a Gosausee-ig fejlámpával tettük meg, Szilvike már nagyon nyugös volt. A Gosausee-nél egy étteremben elfogyasztott leves után szintén, hiszen a szállásig még egy óra gyaloglás volt a szomszéd faluba. Reggel magyarokkal találkoztunk a szálláson, akik meglepodtek a teljesítményen eléggé.
A tanulság az, hogy a nehéz hegyeken belefér több éjszaka is a hüttében és hogy még kevesebb civil dolgot kell vinni.
Viszont itt már végleg eldöntöttem, hogy a megmászandó hegyeim az Alpok ultrái lesznek. Azaz ahol a relatív magasság (Prominence angolul) 1500m feletti: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Alpine_peaks_by_prominence
Itt érdemes megjegyezni, hogy ebben az idoszakban kezdtük el Balázzsal tervezni, hogy felmegyünk a Watzmannra, ami nem ultra, nincs nagyon messze, nem is túl magas, de még 2020-ra sem sikerült még nekiindulni sem, akárhányszor terveztük mindig rossz ido volt rajta...

Felszerelés: bakancs, beülo, hágóvas, csákány, kötél
Sisakot nem vittünk, nem fért volna már be. Csak egy rövid függolegesebb rész van a gerincen ahol szükség lehet rá. El tudom képzelni, hogy egyébként kötél sem kell, annyira rövid és egyértelmu a gleccser.

Dal, ami emlékeztet rá: Avicii - Silhouettes
Descent Statistics
    Route:Westgrat
    End Trailhead:Gosausee

This page has been served 346 times since 2005-01-15.

Copyright © 1987-2021 by Peakbagger.com. All Rights Reserved. Questions/Comments/Corrections? See the Contact Page Terms of Service