Peakbagger.com

Ascent of Tödi on 2019-09-04

Climber: Péter Hugli

Others in Party:Kurtán Balázs (Stayed behind)
Date:Wednesday, September 4, 2019
Ascent Type:Successful Summit Attained
Peak:Tödi
    Location:Switzerland
    Elevation:11854 ft / 3613 m

Ascent Trip Report

Én és Balázs is készen álltunk végre a közös túránkra, csak vártuk a jó idot. Rögtön szeptember elején volt egy jó hét, két tervünk is volt Svájcban: a Piz Bernina vagy a Tödi, mindkettohöz lefoglaltuk a szállást, aztán ahogy néztük az idojárást úgy variáltuk, hogy hova. Az utolsó pillanatban aztán lemondtuk a szállást a Berninára és maradt a Puntegliashütte és a Tödi. Errol a hegyrol már Balázs egyik ismerose visszafordult.

Elso osztályú railjet, itt már bennem volt az a jóleso kaland elotti izgalom megint. Sargansig megyünk, újra a "lávában", alvás Chur-ban, másnap napos idoben vonatozás Trun-ig, ezek a Svájci vonatok hibátlanok, közben végig hülyéskedés. Jegyvásárlással vergodés, jegy utólagos megvétele "in DEM Zug". Autó nélkül ennek a rengeteg felszerelésnek a hordozása nagyon fárasztó, valahol majd le kell tenni a civil dolgokat a túra elott, persze nem lehet csak úgy otthagyni egy étteremben Trunban. Elrejtjük a Hüttéhez vezeto úton ami nem kell (tiszta ruhák késobbre, másik cipo stb.) Hihetetlenül lassú vagyok még így is, ahhoz képest, hogy ez nem egy négyezres a szint elég sok, 1400 méter csak a hüttéig és még onnan 1350 méter másnap. Egy patak mellett megyünk végig csak fel és fel a Puntaiglasgleccser maradványaihoz (nagyjából semmi nem maradt belole), a hegyet természetesen nem látni. Felérve a hüttéhez Brigitte üdvözöl, kinézete kortalan, csak németül beszél, a felét nem értem annak amit mond, azon gondolkodom, hogy ha rendes németet beszélne azt érteném-e. A székek a szokásos svájci módon névre szólóan kiosztva a vacsorához. Mielott leülnék eloremegyünk megnézni másnap reggel merre kell menni a sötétben, jó döntés. Egy másik parti alszik még ott a Bergführerükkel, aki eldönti, hogy hajnal 4 elott már indulni kell, azaz 3-kor kelés, én arra szavaztam volna, hogy elég 4-kor kelni, de Brigitte nem fog kétszer reggelit csinálni, hogy is képzelhettem, szóval kész el van döntve, 3-kor kell kelni. Nyugtalan alvás, reggel étvágytalan evés, pakolászás, 4-kor indulás.

Vaksötétben nézem a map.geo.admin.ch appján az utat, némelyik svájci utat csak ez a térkép jelöl, a valóságban pedig a koemberek. Nem egy népszeru út, azért is választottam ezt a normál helyett, mert tömegközlekedéssel egyszerubb idejutni és kevésbé problémásabb a gleccserre rálépés (a túloldali normálúton van egy problémás hasadék a gleccser és a szikla között). Botladozás a koemberek közt, végtelen felmenet a Fuorcla da Punteglias hágóhoz. elotte még a sötétben a havon keresgélés, hogy merre. Itt végre kezd feljönni a nap, de jó lekapcsolni a lámpát. Az viszont nem jó, hogy Balázs már most nyugtalankodik, a szemben lévo távolabbi hegyrol (valószínuleg a Gross Düssi), már azt feltételezi, hogy maga a Tödi és ha így haladunk esélytelen, hogy felérünk. Persze a Tödi valójában egy kissé másik irányban van innen, de ezt akkor nehéz volt eldönteni. Kellemetlen, hogy nem jelölt az út, koemberek ide vagy oda, könnyu letérni, mindig a térképet figyelem, hogy irányban legyünk, a hegyivezetos parti pedig messze van tolünk. Életemben eloször kötöm magam össze Balázzsal egy gleccser miatt. Rálépünk a Gliems gelccserre, jó meredek, a hasadékokat nem nehéz kerülgetni, de lassan haladunk, ez Balázs nyugtalanságát tovább fokozza. A másik, Porta da Gliems nevu hágóba pedig egy nagyon kellemelten töros sziklás, láncos kapaszkodós rész vezet a gleccser után, itt leveszem magunkat a kötélrol. Fél tízre már a Porta da Gliems hágónál vagyunk, hibátlan vakító napsütés, nagyon tágas és hosszú a Bifertengleccser völgye, a szétégést már borítékolom, és amint meglátom a csúcsot szembesülök vele, hogy ez bizony még messze van, ráadásul lefelé kell menni a gleccser közepéig, aztán meg fel. Számtalan hasadék, mondom Balázsnak, hogy ennek örülnünk kell, mert látjuk oket. Összekötöm magunkat megint, az eleje lefelé jó meredek, Balázs nagyon óvatos az elején mikor át kell lépni vagy ugrani a hasadékokat, de aztán kezd belejönni a lemenetbe. Jó gyorsan leérünk a közepére aztán pedig mehetünk felfelé. A nyom innen már jól látható, de csalóka a táv, mert így "dombonként" halad felfelé. Balázs ijesztget, hogy o már fordulna vissza, túl fogjuk lépni a 13 órás kvótáját. Aztán egyszer csak megáll, hogy innen nem megy tovább. Hát én azt hittem csak viccel, aztán megértem, hogy nem. Már másodjára élem ezt át (v.ö. 2017 Wiesbachhorn Szilvikével). Itt a gleccser közepén, most mi legyen? Ennyi szenvedés után 10:30 körül ilyen napsütéses idoben itt a Piz Russein alatt. Végül is ha ide kiköti magát egy jégcsavarhoz nem lesz baja, az út látótávolságban. Már eldöntöttem, én felmegyek, Balázs örömmel megvár itt, valamiért meg is lep milyen nyugodtan, szembesül a teljesítoképessége határaival. Én valószínuleg egy napig szomorkodnék vagy hisztiznék.
Megígértem, hogy egy óra alatt visszaérek. Egy dombbal feljebb egy másik mászó szintén a gleccseren ül egyedül várva a társait, akik már a csúcsgerincen voltak. Ez ilyen szokás itt? A csúcsgerincig cikkcakkban kell menni, egyértelmu hóhidakon át a hasadékokon. Sietek, de elég gyakran meg kell állni levegoért már.
Nyugtalankodom, hogy elég gyors leszek-e és a gleccser is használható marad-e délutánra, hirtelen összegyulik minden aggodalmam. Remélem a helikopter amit hallok nem Balázsért jön (innen ot már nem látni). Akkor ez most hány hetedik emeletre fellépcsozésnek felel meg? Még három hasadék... még két hasadék... még egy... már nincs több... A csúcsgerincen visszafelé jön az utolsó parti. Fél 12 van mindjárt. Most már tudom, hogy ez meglesz. Még 10 méter kavics a végén. A szél nagyon megerosödik. A keresztnél tökéletes panoráma fogad. a Mont Blanc-ig ellátni, a másik irányba az Ortler-ig meg Tirol-ig. Zürich felé szmog. Csúcsfotó, videó, tea, csúcskönyvbe írás beírom, hogy "Szép a kilátás!", nem húzom sokáig az idot. A lefelé út látványosan gyorsabb, szinte futni lehet. Sot konkrétan futok lefelé néhány részen. Most hirtelen még szebb lett a gleccser. Balázs pedig szerencsére megvan még.
Vihogás, örömködés most már mehetünk vissza a Porta da Gliemsbe, a gleccseren vissza felfelé kellemetlenebb, ez az irány kevésbé van kijárva, ráadásul már tocsogósra olvadt. Visszaérünk a hágóhoz, még mindig csak "kicsit" fújhatom ki magam, mert még hátra van a láncos rész és a Gliemsgleccser. Leérünk a láncokon és....a jégcsákányom! Hogy felejtheti valaki ott a jégcsákányát valahol... ha nem kellene még a Gliemsgleccsrre is konkrétan otthagytam volna, de mivel kellett, visszamásztam érte a hágóhoz, szenvedés. A Gliemsgleccseren sokkal könnyebben megyünk le, mint amire számítottam, Balázs is sokkal ügyesebben lépked már lefelé. Még térdig azért belelépett egy szikla melletti hasadékba, semmi gond szerencsére. Végre már levehetem ezt a beülot, innentol szenvedés, ez a végtelen út a hüttéig és ez a nyári meleg, a kövek közt nézzük az utat, amit reggel nem láttunk a sötétben, huh az de rég volt. Akkor kapok új erore mikor iszom a mellettünk folyó vízbol. A Puntaiglas völgybe érve visszatér a jókedvem újra, a hüttében már kidolünk, de azért most már minden rendben van. Brigitte persze megjegyzi, hogy 11:30 az relativ spät... és idoközben rájött, hogy nem volt hüttehálózsákom tehát most kénytelen kimosni az ágynemum....szegény, én pedig kénytelen vagyok fizetni 9 frankot egy példányért, ami éjjel el is szakadt. Másnap eso, de menni kell lefelé. Kiderült, hogy a Berninán pedig hó esett, jó, hogy nem azt választottuk.

Felszerelés: Bakancs, sisak, hágóvas, csákány, kötél, beülo, jégcsavar, kantár a láncokhoz, hüttehálózsák
Folytatás:
Summary Total Data
    Gear Used:
Ice Axe, Crampons, Rope, Hut Camp
Ascent Statistics
    Route:Trun -> Porta da Gliems -> Piz Russein
    Start Trailhead:Trun
Descent Statistics

This page has been served 160 times since 2005-01-15.

Copyright © 1987-2021 by Peakbagger.com. All Rights Reserved. Questions/Comments/Corrections? See the Contact Page Terms of Service